Handbok för funktionärer och sommarjobbare

Om SM-veckan

SM-veckan är ett samarbetsprojekt mellan Riksidrottsförbundet, specialidrottsförbunden och arrangerande stad. Sveriges Television sänder evenemanget. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid, i en och samma stad, genomföra svenska mästerskap i många olika idrotter. SM-veckan är öppen för alla RF:s medlemmar, 71 specialidrottsförbund (SF). SM-veckan ska öka intresset för svenska mästerskap och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Fler ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n. Nu står Sundsvall som värd för SM-veckan och det är största arrangemanget som genomförts i regionen hitills. 50 000 besökare väntas komma hit. Det är tävlande, ledare, media, publik och alla som på något sätt jobbar med tävlingarna. Du som fått uppdraget att vara funktionär och sommarjobbare har en jätteviktig uppgift och vi är mycket glada att just du kommer att hjälpa oss! Vi vet att du med ditt trevliga sätt och med ditt sunda förnuft kommer att göra ett utmärkt jobb. I den här handboken finns det allra viktigaste vi vill att du ska tänka på så ha den alltid med dig!

Våra mål

Det här vill vi uppnå genom att arrangera SM-veckan: Genom ett gott värdskap och professionella arrangörer profilera Sundsvall som en idrotts- och evenemangsstad som bjuder på upplevelser i toppklass. 4000 artiklar och ”träffar” i tryckt media, web samt sociala medier, motsvarande minst 60 mkr i annonsintäkter. 40 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning.

Din viktiga roll

Ni funktionärer och sommarjobbare är viktiga ambassadörer för SM-veckan och för Sundsvall. De besökare som träffat er kommer att ta med sig upplevelsen av de små möten med er som sker på parkeringsplatser, på gator och torg och runt tävlingarna. För en del kan ett litet samtal avgöra om de hinner i tid, om de får svar på en viktig fråga eller hittar rätt i vimlet. Ta chansen att skapa bra upplevelser både för besökare och för dig själv. När du jobbar så har du funktionärskläder och är den som kan hjälpa till. Du kanske har en specifik uppgift att sköta, men utgå från att du samtidigt är en serviceperson. Var beredd att svara på alla möjliga frågor, guida och rycka in. Ser du någon som verkar fundera över något, fråga om du kan hjälpa till! Det skapar trygghet och trivsel! Tänk på att

  • aldrig lämna en fråga obesvarad, be den som frågar att vänta en stund, ta reda på vad som gäller och ge ett bra svar!
  • alltid vara beredd att ge god service!
  • passa på att träffa folk, skapa kontakter och ha kul

Våra ledord

  • Initiativrika
  • Hjälpsamma
  • Glada
  • Ansvarsfulla

Säkerheten först

Alla funktionärer och sommarjobbare ska innan SM-veckan få information om säkerhet, första hjälpen och eventuella regler som har att göra med arrangemanget. Har du inte fått det ska du kontakta din närmaste chef och berätta det. Varje tävlingsområde har en säkerhetsansvarig. Du ska veta vem det är så att du kan se till att denne kontaktas om något händer. Det kan hända en olycka, någon kan bli sjuk eller du blir osäker på hur en situation ska hanteras ur säkerhetssynpunkt. I din roll som funktionär och sommarjobbare ingår att vara extra vaken på den här typen av händelser. Är olyckan framme så agerar du genom att försöka hjälpa till, ta hand om någon som behöver din hjälp och kontakta säkerhetsansvarig. Är det en nödsituation, ring 112. Snabba fakta om SM-veckan i Sundsvall

  • 39 idrotter
  • 3 kluster
  • 14 arenor
  • Ca 9 000 tävlande
  • 250 journalister 80 timmar på SVT
  • 250 sommarjobbare
  • 1 900 funktionärer
  • 50 000 besökare

Information till sommarjobbarna

När du börjar ett nytt jobb är det viktigt att känna till några grunder. Alla har till exempel rätt till rimliga arbetstider och en ordentlig introduktion. Varje år råkar 3 000 unga ut för olyckor på sina jobb. Det är därför jätteviktigt att du har koll på vad som gäller på just din arbetsplats. Schemaläggning görs i Mobilise och du ansvarar själv för att hålla koll på tider. Om inte annat framgår är arbetstid och arbetsplats 08:00-17:00, Hedbergska skolan som kommer att vara tillgänglig vecka 25-28 vardagar kl. 07:30-20:00. På Hedbergska kan man äta medhavd mat. Där finns kylskåp, micro och bestick (inte tallrikar eller skålar). Morgon-, kvälls- och helgarbeten kommer att förekomma. Varje sommarjobbare får två t-shirts som ska användas under arbetsperioden. Vissa arbetsuppgifter kan kräva oömma kläder. Av din handledare ska du få veta konkret vad du ska göra och hur du ska göra det. Om du är osäker på någonting är det bättre att du frågar din handledare så att du kan jobba säkert.

Kontaktuppgifter för sommarjobbarna

Hans Holmgren, ansvarig för sommarjobbarna,
070-606 97 01

Leif Lundberg, ansvarig för sommarjobbarna,
070-922 90 94

Göran Amund, handledare för sommarjobbarna,
070-648 01 10

Anna-Karin Norberg, handledare för sommar-jobbarna,
073-089 38 78

Björn Westerlund, handledare för sommar-jobbarna,
072-211 12 32

Ylva Kårström, handledare för sommarjobbarna,
070-575 23 95

Vid sjukdom och olycksfall

Under SM-veckan behöver du bara kunna två nummer till vården, nödnumret 112 och 1177 som är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Om du eller någon annan blir sjuk och måste komma i kontakt med vården, ring sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. De erfarna telefonsjuksköterskorna bedömer behovet av vård, ger råd och vägleder till rätt vårdmottagning om det behövs. Sjukvårdsrådgivningen har öppet dygnet runt och nås i hela Sverige, även via mobil. Är det akut – ring 112. Du kan också få råd om vård på 1177 Vårdguiden på webben, www.1177.se/vasternorrland. Där kan du läsa om hälsa och sjukdomar men också hitta telefonnummer, adresser och öppettider till din närmaste vårdmottagning.